TRAIVA RallyCup 2018: Rozhovor se Silvestrem Mikuláštíkem

TRAIVA RallyCup 2018

Rozhovor se Silvestrem Mikuláštíkem

“Každý dítě je sekunda na kilometr dolů.”

Kopřivnická klouzačka

 

Již od brzkého rána se na kopřivnickém polygonu rozlévala bílá mlha, která dala sbohem posledním slunečním paprskům “babího léta”. Zatímco nám odmrzaly konečky prstů na nohou díky nevhodně zvolené obuvi, z dálky se postupně přibližovaly dunivé zvuky, které okamžitě zvednou adrenalin v krvi.

 

I navzdory sychravému počasí se parkoviště polygonu Tatra Truck se postupně zaplnilo stanovištěmi závodních týmů z Česka, Polska a Slovenska. Celkem 40 soutěžících jezdců jsi přišlo otestovat své čtyřkolové miláčky na říjnovém automobilovém závodě TRAIVA Rally Cup 2018 pod organizací ostříleného  jezdce Silvestra Mikuláštíka. Tentokrát to na vozovce pořádně klouzalo a pneumatiky dostaly občas pěkně zabrat. Naštěstí se však počasí neprojevilo nikomu na náladě, i když se někteří jezdci nevyhnuli malým technickým komplikacím.

 

Jak se dařilo jezdkyni Libuši Čikor v jeji přemiérove první jízdě a jaké pocity měl z říjnové rally organizátor a závodník Silvestr Mikuláštík se dozvíte v rozhovorech, které jsme pro vás připravili.

Nejprve však k samotným výsledkům. V kategorii “Historik” se ze sedmi startujících jezdců na třetím stupínku umístil Jozef Peřina na bílém BMW E30. Na voze stejného typu skončil na druhém místě slovenský jezdec Martin Jurečka a první místo obsadil brněnský závodník Jiří Vichta na svém voze Volkswagen Brouk.

V kategorii s jednou poháněnou nápravou si v Kopřivnici změřilo síly a schopnosti patnáct jezdců. Bronzové místo připadlo stálému jezdcovi z Polska Krzysztofu Grzywaczovi na Citroënu Saxo. Druhé místo si vybojoval Jiří Gerych, rovněž na voze Citroën Saxo. Jednička v této kategorii patří opět polskému jezdcovi Rafalu Pochlopieňovi s Opelem Astra.

Po šesti rychlostních zkouškách, v kategorii produkčních vozů, se na třetím místě s dvou sekundovým rozdílem umístil Silvestr Mikuláštík s autem Subaru Impreza WRC. Druhé místo si vybojoval kroměřížský Ondřej Bisaha s vozem Ford Fiesta R5 s téměř 14 sekundovým zpožděním. Zlatá příčka v této kategorii čekala na dlouholetého závodníka ze Zlína, Romana Odložilíka s autem Ford Fiesta R5 a s časem 15:48.09.

 

"Dnešní počasí se mi líbilo. Klouzalo to a člověk musel jet s rozumem. Ale aby nějaký ten výsledek byl, musel jet rychle."

 

Jak to na závodech vypadalo nám přiblížil organizátor a dlouholetý profesionální valašsko-bystřický rally jezdec Silvestr Mikuláštík a.k.a Silvero.

Gratulujeme k vašemu třetímu místu. Dnešní počasí je docela sychravé. Neohrozilo to dnešní TRAIVA RallyCup?

"Určitě ne. Rally se jezdí za každého počasí, ať je krásný sluníčko, nebo prší. Právě naopak, když jsou ty podmínky takhle těžký, ukážou se jezdecké dovednosti, výkony a rozdíly jednotlivých aut."

RALLY201833 TRAIVA RallyCup 2018: Rozhovor se Silvestrem Mikuláštíkem

Tuto závodní dráhu máte již z předešlých závodů Rally určitě zmáknutou, ale jaké máte dojmy ze svých dnešních jízd? Vyskytly se nějaké problémy?

"Tím, že trať i stavím, vím kam asi přesně jede. To je obrovská výhoda oproti ostatním. Tento okruh již stavím přes dvacet let, takže tu člověk zná pomalu každý kámen. Počasí však nejde naplánovat nikdy dopředu, takže ta trať někde klouže, někde neklouže, někde se toho bláta vyhází víc. Nejsou to klasické okruhové závody, ale závody rally. Člověk se tedy musí trošku i přizpůsobit počasí a místním podmínkám. Dnešní počasí se mi líbilo. Klouzalo to a člověk musel jet s rozumem. Ale aby nějaký ten výsledek byl, musel jet rychle."

V jakém autě jste se dnes v Kopřivnicích svezli? Jak byste porovnal vlastnosti tohoto auta s těmi, na kterých jste dosud jezdili?

"V Kopřivnicích startujeme se Subaru Impreza WRC rok výroby 2000. Není to ale originální vozidlo. Tohle vozidlo jsme si stavěli sami dle našich možností. Máme tam sekvenční převodovku, Áčkový motor, intercooler a velké brzdy. Samozřejmě nemůžeme konkurovat automobilům vyrobeným v roce 2018, které jsou přímo z fabriky. O to víc nás těší, že jsme těsně za nimi, ale ještě máme nějaké rezervy. Trošku poladit motor a ještě víc se jim přilepit na paty. Jestli jsem to dobře počítal, necelé dvě sekundy za druhým místem není vůbec špatný výsledek."

 

Nejlepší je, když si to auto člověk postaví sám.

"Tak určitě. Hlavně když nám něco nefunguje, víme jaké jsou tam repasy a použité materiály. Je to obrovská výhoda, když si to člověk poskladá, ale je to i běh na dlouhou trať. To auto stavíme již od roku 2007 a pořád není v tom stavu, v jakém bychom chtěli."

Rozhovor s Libuší Čikor

Zvláštní rally cenu za odvahu si získala jezdkyně ze Slovenska Libuša Čikor s vozem Honda Civic Type R. Jméno Čikor je již v rally dlouhá léta známé ve spojení s Radoslavem Čikorem, jejím manželem, který na Rally Cupu taktéž startoval a skončil na šestém místě. Libuša však byla jedinou ženskou reprezentantkou této akce. Po její historicky první soutěžní jízdě v kariéře skončila v kategorií dvoukolek z patnácti soutěžících na 12. míste. Své pocity a příběh nám přiblížila v rozhovoru.

Teď trochu víc osobně. Jste již ostřílený rally jezdec. Máte ještě nějaký strach, nebo jak to vnímá vaše rodina? Chodí vás pravidelně povzbudzovat?

"Tak jak se v rally sportu říká: “Každý dítě je sekunda na kilometr dolů.” Já mám tři děti, takže bych měl být o tři sekundy pomalejší, což tedy není úplně to pravé. Ale opravdu s tím dospívajícím věkem člověk už přestane riskovat v nebezpečných místech, kde může nabrat nejakou sekundu, ale i o moc přijít. Už to není to, co to bývalo před těmi patnácti lety. Člověk už trošičku víc uvažuje hlavou. Samozřejmě strach každý z nás musí mít, protože to je to, co nás drží při životě a to, co z nás dělá jezdce. Správný respekt vůči trati a vůči té rychlosti vždycky musí být. Když to není, tak to nedopadá dobře."

Co vás vedlo k tomu, že jste se vůbec stal profesionálním rally jezdcem?

"Já jsem odmalička vyrůstal v prostředí, kde mamka s taťkou dělali pořadatele na Barum Rally. Měl jsem rok a spal jsem na zahrádce staré oktávky, kdy vedle mne jezdili závodní auta. Taťka jezdil za mlada i motocross. Dlouhou dobu jsem se věnoval lyžování, ale když jsem skončil se skákáním, auta byly takovou přirozenou volbou. Postupně jsme se dopracovali tam kde sme a letos jedeme dvacátou sezónu."

Takže si užíváte tu rychlost i ve více sportech?

"Tak určite. Není to jediný sport kterému se věnuju. Tenhle je však určitě nejvíc adrenalinový a nebezpečný."

Jaké soutěže vás ještě letos čekají?

"Příští týden by jsme měli startovat na Rally Vsetín. Ale tam je to ještě s velkým otázníkem, protože se nám nepodařilo zprovoznit auto. Máme ho ještě na dílně, takže se ho snažíme dát dokupy. Čekají nás ještě dva závody TRAIVA RallyCupu do konce roku a měli by jsme startovat se Subaru na chorvatskem Rally Santa Dominica, kde jsme dostali pozvánku. Takže doufám, že se vše podaří a odjedeme."

 

 

Přejdeme nyní k otázce bezpečnosti. Bezpečnost je při organizaci každého rally alfou a omegou. Jaké jsou hlavní bezpečnostní podmínky při organizaci této události, které musíte dodržet?

"Bezpečnost je při pořádání jakékoli akce na prvním místě. Bohužel rally sport je v tomhle dost specifický, protože nelze jednoznačně říct, které místo u trati je bezpečné. Nejbezpečnější místo při rally je doma u televize. Opravdu se může stát cokoliv. Auta dosahují velké rychlosti. Když se auto o rychlosti 150 km za hodinu dostane na trávu, tak letí 300-400 metrů a neuděláte s tím nic. I když ty lidi dáte od trati 50-100 metrů, pořád to nemusí být dostačující. Může se stát technická porucha. Stalo se jednou, že nám praskli štifty na kole a kolo se odkutálelo skoro do diváků. To jsou věci, které člověk opravdu neovlivní. Proto se opravdu snažíme udělat bezpečné divácke místa i vevnitř nad úrovni trati. V jiných diváckých místech se snažíme zpomalit rychlost aut raději nějakým retardérem a víc přizpůsobit trať diváckým zónám."

A vám se stala už nějaká nehoda?

"Ano, měl jsem několik nehod. Jednou se mi podařilo srazit diváky, ale nebylo to moji vinou. Pořadatel při jednom závodě v Čechách posunul stopku, takže my jsme proletěli cílem a měli jsme mít 250 metrů na dobrzdění. Oni ji dali o 100 metrů blíž a nikomu to neřekli. Takže jsem tu stopku sestřelil. Byly tam nějaké drobné zranění, naštěstí nic vážného, ale není to nic příjemného. Takže tady se snažíme takovým situacím vyvarovat, aby k ničemu podobnému nedocházelo."

Jaké bezpečnostní prvky používáte ve vašem soutěžním vozidle?

"Bezpečnostních prvků je tam hodně. Od hasicích systémů, bezpečnostních pásů, přileb po nehořlavé oblečení. Je to závodní auto, které nemá tapecirung. Zevnitř je samotný kov, sedačky a něco jako palubovka. Jinak tam není žádná látka, která by absorbovala vlhkost, když prší nebo přejdeme kaluží a trochu vody se nám dostane dovnitř na botech. Proto máme na rámu přidelané Foggystopy, které vevnitř zajišťují stahování vlhkosti. Takže to určitě doporučuji všem závodníkům. Aby se vyvarovali vlhkosti v autě, když to ventilátory nestačí vysušit. Foggystop v tomhle směru určitě pomůže."

Děkuji za rozhovor.

Zvláštní rally cenu za odvahu si získala jezdkyně ze Slovenska Libuša Čikor s vozem Honda Civic Type R. Jméno Čikor je již v rally dlouhá léta známé ve spojení s Radoslavem Čikorem, jejím manželem, který na Rally Cupu taktéž startoval a skončil na šestém místě. Libuša však byla jedinou ženskou reprezentantkou této akce. Po její historicky první soutěžní jízdě v kariéře skončila v kategorií dvoukolek z patnácti soutěžících na 12. míste. Své pocity a příběh nám přiblížila v rozhovore:

RALLY201827 TRAIVA RallyCup 2018: Rozhovor se Silvestrem Mikuláštíkem

Na jakém autě jste zvládli dnešní závody?

"Je to Honda Civic Type R."

Všimli jsme si, že se dnešních závodů účastníte jako jediná žena. Jak se cítíte mezi samými muži?

"Super! Som hlavne rada, že som neskončila medzi poslednými keďže je to zároveň aj moja prvá skúška Rally v živote."

Tak to je skvělé. A nemáte strach?

"Mala som, ale keď máte dobrého spolujazdca a veríte mu tak ide to samé."

Kdy jste se začala věnovat rally a proč vás zaujal právě tento sport?

"Môj muž sa venuje Rally už asi dvadsať rokov a bol to tiež aj taký môj sen. Toto auto som dostala ako darček k narodeninám, takže som sa dala na tieto závody aj ja. Predtým som ich absolvovala len ako spolujazdec alebo v týme. Teraz som konečne šoférom ja a z toho sa veľmi teším."

TRAIVA, jako hlavní sponzor RallyCup udává směr v bezpečnosti i na cestách. Máte nějaké speciální bezpečnostné prvky instalované ve vlastním autě na rozdíl od cestovních aut?

"Na rozdiel od klasických áut je špeciálne navrhnutý rám auta, pásy, sedačky a kombinéza. Auto musí samozrejme obsahovať aj hasiace bezpečnostné prístroje."

Jestli se můžu zeptat, měli jste už někdy nějakou nehodu za volantem?

"Áno, mala som, ale na civilnom aute a dala som to auto na strechu."

Měli jste nějaké zranění?

"Nie, nič sa mi nestalo. Mám tvrdú hlavu."

V jakém stavu je slovenské Rally? Deje se tam něco?

"Teraz sa tam skončila sezóna, preto sa moje prvé preteky konali v Kopřivnicích, rovnako ako prvý test auta, ktorý som absolvovala po vymenenej spojke. Budúci rok začnem jazdiť aj na Slovensku."

 

Děkuji za rozhovor.